П`ятниця, 10.05.2024, 14:00
Юридична агенція УКРЮРПОСЛУГИ (Луцьк)
Головна | Реєстрація | Вхід Вітаю Вас Гість | RSS
Меню сайту
Категорії розділу
Статті [122]
Про банківську систему України [18]
Самочинне будівництво [2]
Сімейні спори [0]
Актуально [54]
Головна » Статті » Статті

Узаконення самовільного будівництва через суд
Узаконення самовільного будівництва через суд

Процедура узаконення об'єктів самовільного будівництва, зведених індивідуальними забудовниками, через суд відбувається наступним чином:
У відповідності зі ст.392 ГК «... власник майна може пред'явити позив про визнання його права власності, якщо це право оспарюється або не визнається іншою особою ...».
Для цього зацікавлена особа-забудовник звертається до суду з позовною заявою про визнання права власності на об'єкт самовільного будівництва в порядку ст.3 ГПКУ та п.5 ст.376 ЦК України. Відповідачем, тобто особою, що оскаржує право власності на зведене самовільне будову, є орган місцевого самоврядування.
Суд приймає до розгляду цю справу, керуючись ст.376 Цивільного кодексу України, в частині 5 якій зазначено, що на вимогу власника (користувача) земельної ділянки суд може визнати за ним право власності на нерухоме майно, яке самовільно побудоване на ньому, якщо це не порушує права інших осіб.
Відповідно до ст.392 ЦК України право власності на створене нерухоме майно (житлові будинки, будівлі, споруди, інше) виникає з моменту завершення будівництва (створення майна). Якщо договором або законом передбачено прийняття нерухомого майна в експлуатацію, право власності виникає з моменту його прийняття в експлуатацію.Якщо право власності на нерухоме майно відповідно до закону підлягає державній реєстрації, право власності виникає з моменту державної реєстрації. 
У відповідності зі ст.18 Закону України «Про основи містобудування» № 2780-XII від 16.11.92 р. завершеним будівництвом об'єкти підлягають прийняттю в експлуатацію. Експлуатація не прийнятих у встановленому законодавством порядку об'єктів забороняється.
У статті 4 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень» № 1952-IV від 01.07.2004р. зазначено, що «... Обов'язковою державній реєстрації підлягають речові права на нерухоме майно ...., а саме: 1) право власності на нерухоме майно ...». Однією з підстав для державної реєстрації прав, що посвідчують виникнення, перехід, припинення речових прав на нерухоме майно є рішення суду, які вступили в законну силу.
Таким чином, для винесення рішення про визнання права власності на об'єкт самовільного будівництва, суд має з'ясувати наступні обставини:
- щодо правомірності володіння земельною ділянкою, що має на увазі витребування та вивчення документів, що підтверджують право власності або право користування земельною ділянкою, на якому зведено даний будову; 
- визначенняі кола осіб, чиї права можуть бути порушені, та підтвердження не порушення їх права; 
- встановлення факту будівництва об'єкта за власні кошти позивача, що може бути підтверджено платіжними документами на закупівлю будівельних матеріалів, договором підряду, показаннями свідків та ін; 
- вивчення представленої технічної документації МБТІ на побудований об'єкт нерухомості. 
Оформлення технічної документації здійснюється в МБТІ на підставі даних про проведення обстеження та оцінки технічного стану існуючих на земельній ділянці об'єктів. У п.3.1. Інструкції про порядок проведення технічної інвентаризації об'єктів нерухомого майна, затвердженої наказом Гос. ком. строит-ва, архітектури та житлової політики України від 24.05.2001г. № 127 передбачено, що «... технічної інвентаризації підлягають об'єкти всіх форм власності, розміщені на земельних ділянках (за окремими поштовим адресами), незалежно від того, побудовані вони у відповідності з оформленими документами чи самовільно: будинки, включаючи прибудови або надбудови, громадські та виробничі будинки, господарські будівлі та споруди ... ».
Далі слід дозвіл питання про введення в експлуатацію об'єкта самовільного будівництва. 
Згідно п.1.б.1 статті 14 Закону України «Про основи містобудування» прийняття в експлуатацію завершеним будівництвом об'єктів відноситься до делегованих повноважень виконавчих органів міських рад.
Але можливий і більш спрощений порядок узаконення об'єкта самовільного будівництва через суд, а саме: оформлення акта введення в експлуатацію об'єкта нерухомості на підставі висновку комплексної судової експертизи.
У п.1.2 зазначених державних будівельних норм міститься положення про те, що завершеним будівництвом об'єкти можуть бути прийняті і введені в експлуатацію тільки при забезпеченні необхідних умов охорони праці у відповідності до вимог техніки безпеки та виробничої санітарії, вимогами пожежної і радіаційної безпеки та виконанням заходів щодо захисту навколишнього середовища.
З'ясування питання про відповідність об'єкта самовільного будівництва зазначеним нормам, стандартам і вимогам у процесі судового розгляду цієї справи можливо шляхом призначення комплексної експертизи.
В якості експертів згідно ст.53 ГПК України може бути притягнута особа, яка відповідає вимогам, встановленим Законом України «Про судову експертизу» та внесено до Державного реєстру атестованих судових експертів.
Однак, п.1.2 Інструкції про призначення і проведення судових експертиз та експертних досліджень, затверджених наказом Міністерства юстиції України від 08.10.1998г. № 53 / 5 (у редакції наказу від 30.12.2004г. № 144 / 5) допускає залучення для проведення експертиз, у разі необхідності, фахівців установ і служб (підрозділів) інших центральних органів виконавчої влади або інші фахівці, які не працюють у державних спеціалізованих експертних установах.
Так, керуючись ст.ст.144, 149 ЦПК України, суд своєю ухвалою призначає комплексну експертизу, яка передбачає проведення досліджень фахівцями різних галузей знань.
У п.1.2 Інструкції про призначення і проведення судових експертиз та експертних досліджень, затверджених наказом Міністерства юстиції України від 08.10.1998г. № 53 / 5 (у редакції наказу від 30.12.2004г. № 144 / 5) перераховані основні види судових експертиз, зокрема: пожежно-технічна (для встановлення відповідності технічного стану об'єкта протипожежним нормам), будівельно-технічна (для встановлення факту відповідності ( невідповідності) побудованого або реконструйованого будинку проекту і вимогам державних будівельних норм, а також для встановлення їх технічного стану, зокрема - придатності до експлуатації), екологічна, ін..
У визначенні суду про призначення експертизи необхідно коротко викласти суть справи, а також надати експертний заклад необхідні вихідні дані (технічну документацію МБТІ) і забезпечити доступ експертів для безпосереднього обстеження об'єкту нерухомості за місцем його перебування.
Після отримання експертного висновку суд виносить ухвалу, в якому зобов'язує міськвиконком оформити акт введення в експлуатацію, на підставі якого забудовник оформляє правовстановлюючий документ на зведений об'єкт самовільного будівництва.

Така процедура дозволить забудовникам заощадити власний час та кошти при узаконення самовільно побудованих об'єктів. 

Пропонуємо послуги щодо УЗАКОНЕННЯ БУДІВНИЦТВА ЧЕРЕЗ СУД.
Деталі на сторінках: наші ціни/наші послуги.


Юридична агенція УКРЮРПОСЛУГИ


Категорія: Статті | Додав: УКРЮРПОСЛУГИ (17.09.2009)
Переглядів: 8950 | Рейтинг: 3.5/4 |
Всього коментарів: 0
Реєстрація
Наше опитування
Чи зачепила Вас криза?
Всього відповідей: 79
Відвідування
Copyright MyCorp © 2024